Skaber det gode arbejdsliv succes – eller er det omvendt?

I sidste måned havde vi besøg af succesiværksætteren Jesper Buch, stifter af fastfood-portalen JUST-EAT og kendt fra tv-programmet ’Løvens Hule’. Han holdt et super inspirerende og energifyldt foredrag, som fik mig til at tænke over sammenhængen mellem det gode arbejdsliv og succes.

I sidste måned havde vi besøg af succesiværksætteren Jesper Buch, stifter af fastfood-portalen JUST-EAT og kendt fra tv-programmet ’Løvens Hule’. Han holdt et super inspirerende og energifyldt foredrag, som fik mig til at tænke over sammenhængen mellem det gode arbejdsliv og succes.

Skal man tolke Jesper Buch, hænger det gode arbejdsliv og succes ubrydeligt sammen: Succes kommer af benhårdt arbejde og et stærkt commitment til idéen eller målet. Men at præstere på det niveau, der kræves for at skabe en succes, kan kun lade sig gøre, hvis du også oplever, at dit arbejdsliv giver dig noget tilbage. At det giver mening eller, for at bruge et gammelt udtryk, ’at arbejdet bærer lønnen i sig selv’. Det betyder iflg. Den Danske Ordbog, at arbejdet er tilstrækkeligt værdifuldt eller tilfredsstillende i sig selv, så der ikke også behøver komme noget bestemt udbytte, fx økonomisk, ud af det. Og er man så heldig at gå på arbejde med den fornemmelse, har man et vigtigt grundlag for at skabe en succes.

Ingen vil nok modsige, at succes er med til at styrke følelsen af at have et fedt arbejdsliv! At det hele kører. At man præsterer og oplever personlig belønning i form af anerkendelse og selvrealisering. Spørgsmålet er, om det sikrer det gode arbejdsliv på den lange bane. Hvor længe ’holder’ rusen efter en succes? Skal der hele tiden nås nye mål for at holde dampen oppe? Hvad skal der til for at sikre det gode arbejdsliv på den lange bane?

Jesper Buch fortæller selv om mange års hårdt slid. Om mange tilbageslag undervejs. Om at sove på en luftmadras på kontoret og evnen til at rejse sig igen og igen. Derfor kigger han også først og fremmest efter mennesker med ’gnister’, når han skal vurdere en ny investeringsmulighed. Han skal kunne mærke, at folk har gå-på-mod, energi og virkelig brænder for idéen. Det er helt afgørende. Den gode idé er ikke nok i sig selv. Man skal kunne tåle at ramme muren – flere gang – og alligevel fortsætte.

Vi er alle forskellige. Succes er ikke det samme for alle. Og alle finder ikke tilfredsstillelse i det samme. Nogle elsker rejsen mere end det at nå i mål … men konklusionen er stadig, at succes og arbejdsliv indgår i en symbiose og et gensidigt samspil.

Ulrik Gram Meiner
Kundechef, NCC Property Development

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.