Ejendomsudvikling er som at lede et atletikhold

Godt lederskab er godt for medarbejderne og godt for lønsomheden. Det ved vi alle sammen, men nu kan vi hos NCC Property Development se det sort på hvidt. For tredje år i træk giver medarbejderne deres chefer højere karakterer end året før.

Godt lederskab er godt for medarbejderne og godt for lønsomheden. Det ved vi alle sammen, men nu kan vi hos NCC Property Development se det sort på hvidt. For tredje år i træk giver medarbejderne deres chefer højere karakterer end året før.

NCC’s forretningsområde Property Development udvikler og sælger kontorbygninger og andre kommercielle ejendomme. Vores medarbejdere er højtuddannede, utroligt motiverede og engagerer sig ofte i projekter og komplekse problemstillinger.

Mange virksomheder vil sikkert kunne skrive under på, at medarbejderne er deres vigtigste aktiv. Det gælder i dén grad hos os. Engagerede medarbejdere skaber nye projekter og forretningsmuligheder, hvilket naturligvis har en positiv afsmitning på vores bundlinje.

Jeg og Carola Lavén, som er chef for forretningsområdet, begyndte at arbejde sammen for cirka tre år siden. Vi var helt enige om, hvor vigtigt arbejdet med organisationen og vores medarbejdere er.

Vi ville opbygge en kultur, hvor der både blev stillet krav og var plads til et kram. Skabe en model for Performance Management, som var skræddersyet til vores medarbejdere og den måde, som de helt konkret skal arbejde på for at realisere NCC’s strategi, samtidig med at den støttede dem i deres personlige udvikling.

Det føles omtrent som at være landstræner for et atletiklandshold. De individuelle præstationer er vigtige, men alle er med på det samme hold. Hvis vores hold skal deltage i en række løb, skal de vide, hvilke løb det er, og de skal træne og lære banen at kende.

Men vi er ikke i mål endnu. Ud over at arbejde med medarbejdersamtaler har vi igangsat et større program, som er særligt udviklet til at styrke kernekompetencerne hos centrale medarbejdere og skabe et internt netværk på tværs af de nordiske lande.

Derudover er det helt afgørende, at medarbejderne bliver bakket op af deres chefer. Derfor har vi også fokuseret på dialog om og feedback på chefernes lederevner.

Vi tager naturligvis medarbejdersamtalerne meget alvorligt. Vi gennemfører de nødvendige ændringer på arbejdspladsen og følger altid op på, hvordan det er gået. Derefter beskriver vi tydeligt de ændringer, vi har foretaget.

Til vores store glæde har arbejdet båret frugt: I koncernens medarbejderundersøgelser giver medarbejderne for tredje år i træk deres chefer højere karakterer end året før.

Ifølge undersøgelserne synes medarbejderne, at vores arbejdskultur er præget af tillid og åbenhed. De synes, at cheferne opstiller tydelige mål for virksomheden, og at de i stadig stigende grad kommer med konstruktiv feedback. Karaktererne stiger år for år, hvilket fremgår af de seneste tre års medarbejderundersøgelser.

For mig som HR-chef er det meget motiverende at se. Selvfølgelig er det et resultat, som alle fra vores forretningsområde har bidraget til, men det er også et bevis på vores lederes store indsats og udvikling. Det føles, som om vi har vundet både guld, sølv og bronze.

/Gæsteblogger Erik Nilzén, HR-chef hos NCC Property Development og chef for HR Business Partners i NCC-koncernen

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.