Vi skal arbejde sikkert – eller slet ikke!

Vi skal arbejde sikkert – eller slet ikke. Så enkelt kan det siges. På årets Awareness Day i NCC sætter vi fokus på ’Time-out’ – et simpelt og potentielt livreddende redskab, som vi alle har et ansvar for at bruge for at beskytte os selv og hinanden mod arbejdsulykker.

Sikkerhed er ikke en selvfølge. Det er resultatet af vores beslutninger og handlinger. Hver dag, hvert minut, hvert sekund.

I NCC har vi en række leveregler, der skal hjælpe os med at fremme sikkerheden på vores arbejdspladser. ’Sig fra – tag en time out’ er en af dem. Den opfordrer til, at enhver medarbejder, der oplever en arbejdssituation, som ikke er sikkerhedsmæssig forsvarlig, siger fra.

Det handler kort sagt om, at vi reagerer, hvis vi ser en usikker situation ved at stoppe arbejdet; at vi handler på det ved at drøfte risikoen og genoverveje opgaven; og at vi planlægger opgaven på ny, så arbejdet kan fortsætte under sikre forhold.

Det lyder banalt, og det bør det også være. Men i virkelighedens verden kan det være svært for mange af os at sige fra over for en mere erfaren kollega, en chef eller en kunde. Særligt midt i travlheden. Man vil jo nødigt være til besvær eller ødelægge akkorden.

Men kernen i at forebygge arbejdsulykker er, at vi fjerner de farer, der kan føre til fatale ulykker. Det første skridt er ofte det sværeste, men også det vigtigste.

Alle parter har et ansvar
Så hvordan sikrer vi os, at vi alle får sagt stop, hvis der er forhold, som ikke er ok? Og hvordan sikrer vi os, at alle bakker op og respekterer, at en kollega tager en time-out?

Det er lige præcis de spørgsmål, som vi i dag drøfter på årets Awareness Day. En dag, hvor vi indstiller arbejdet på alle vores arbejdspladser i NCC for at sætte ekstra fokus på sikkerhed.

NCC’s Awareness Day er en af de tilbagevendende aktiviteter, jeg ser frem til, fordi den giver os lejlighed til at løfte blikket fra en travl hverdag og stille skarpt på, hvordan vi kan styrke arbejdsmiljøet, der hvor vi arbejder. Og der er brug for, at vi løfter blikket. For der sker desværre stadig for mange ulykker i vores branche.

Derfor er det vigtigt, at vi tager dialogen om brugen af time-out. For hvis vi vil ulykkerne til livs, kræver det, at vi siger fra, når sikkerheden ikke er som den skal være. Ligesom vi respekterer, hvis en kollega siger fra. Det er et samarbejde – ikke en konflikt.

En ting er sikkert… Vi vil aldrig komme til at fortryde, at vi tog en time-out. Omvendt vil det modsatte scenarie kunne give ar på både krop og sjæl. Så hellere en time-out for meget end en for lidt.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.