Fra tagryg til byggeledelse

Jeg blev ansat til et projekt, der havde haft en svær start, og der var nogle udfordringer, som skulle løses. Sådan er det jo med renovering. Det er så uforudsigeligt. Man støder hele tiden på noget, man skal forholde sig til. Det kan jeg godt lide.

Når der opstår problemer, så må man ikke være bange for at tage fat om dem. Adressere dem. Mange mennesker kan have en tendens til at trække sig fra de svære ting, men man må arbejde sig ned i det, være seriøs og positiv, selvom det nogle gange er noget hø.

Der er aldrig noget, der er enten sort eller hvidt. Udfordringerne på projektet handlede blandt andet om byggetid og økonomi. Det tog jeg dialogen med bygherre om. Det er vigtigt at kunne hæve sig lidt op i helikopterperspektiv og se ting fra flere sider, så man kan blive enige om, hvad egentlig er rimeligt i den aktuelle sag på baggrund af dokumentation og aftalegrundlag.

Heldigvis er der et rigtig stærkt hold på sagen, så jeg kom til et hold, der var meget kompetent, og som havde godt tag i projektet. De havde fokuseret på at bygge.

Jeg kan lide uforudsigeligheden i renovering

Jeg har en baggrund som tømrer og arbejdede som akkordsvend nogle år, og jeg havde en overgang også min egen tømrerbiks. Så fik jeg en diskusprolaps, og da jeg havde meget arbejde på tage, måtte jeg bare erkende, at det blev for hårdt for ryggen.

Derfor valgte jeg at læse til konstruktør, og så begyndte jeg at få byggelederjobs. Jeg var meget glad for at arbejde som tømrer, og jeg kan stadig have det sådan, når jeg ser nogle gutter på et tag på en sommerdag, at jeg tænker, at det gad jeg godt.

Dengang jeg var tømrer, vidste jeg knap nok, hvad computer og internet var. Jeg havde ikke nogen mailadresse; det fik jeg først som studerende, og det ændrede mit liv fuldstændig.

Når man sidder på en skolebænk, så lærer man noget om byggeri, men det er først når man kommer ud i verden, at du rigtig lærer, hvad det handler om, og hvad det er for en type job, der passer dig bedst. Jeg kan lide uforudsigeligheden i renovering; her er der den bygning, vi står over for, og vi kender den først, når vi begynder at åbne den.

Kommunikation er svært

Det tog noget tid at vænne sig til et liv ved et skrivebord, men man jo tilpasse sig. Jeg laver noget helt andet i dag end i mit første konstruktørjob. Det er vigtigt at være åben over for nye ting. Det er sådan, man udvikler sig.

Der er rigtig meget administration som byggeleder, fordi alting skal dokumenteres, så der ikke kan opstå tvivl om løsninger eller ansvar, der kan skabe konflikt med rådgiver eller bygherre. Min mål er at skabe en balance, så der ikke graves skyttegrav, og at holde en positiv tone, mens man sørger for at have orden i sit eget pennalhus.

Kommunikation er sindssygt svært. Det skrevne ord i en mail kan blive opfattet på så utroligt mange måder. Mails kan være roden til alt ondt. Hvis jeg sender en mail til en rådgiver, som kan irritere, så ringer jeg ofte først og forklarer, hvorfor jeg sender den. Vi er ikke som udgangspunkt onde ved hinanden i den her branche. Men vi er stolte, og vi vil ikke trædes på.

Vi er jo alle sammen bare mennesker, og hvis jeg har haft en dårlig morgen, og jeg modtager en mail, så modtager jeg den i den ånd. Derfor venter jeg altid lidt med at svare, hvis jeg modtager en mail, som jeg bliver vred over.

Støtte til holdånd og god stemning

Jeg vil gerne være tæt på mit hold. Det er jo klart, når jeg kommer ind på et hold som her, så skal de jo lige se mig an. Hvem er Bob? Det tager jo tid at få tillid til hinanden.

Man skal være tålmodig, tage det med ro. Jeg kan være rimelig energisk og direkte i min facon, og det kan godt arbejde imod mig, når jeg møder nye mennesker. Det er en balancegang at få sådan et team med sig, så vi alle føler os som en del at holdet. Føler at vi har et fælles mål.

I NCC Renovering arbejder vi meget med facilitering. Vi har et hold af virkelig dygtige facilitatorer, og hvert projekt har tilknyttet sin egen. Det er meget værdifuldt.

Der kommer en kollega, som kender projektet og teamet, men som har en anden tilgang til projektet og til mennesker, end vi dinosaurer på byggepladsen. Vores facilitator har være med til at skabe holdånd og god stemning. Vi havde ikke haft et lige så godt hold uden det – hun har været med til at få det bedste frem i os alle sammen.

Stort fagligt bagland og sparring med kolleger

Den interne facilitatorrolle er bare én af de ting, jeg glæder mig over i NCC. En anden er det store bagland af kompetencer. Det er et hus med så mange kompetencer, at næsten lige meget hvad jeg har et spørgsmål til, så er der en, der har svaret. Udfordringen som ny kan være at finde dem. Det arbejder jeg stadig med.

Det har været en god oplevelse at komme til NCC. Jeg har oplevet stor imødekommenhed, og jeg har også haft stor glæde af vores projektlederforum i Renovering, hvor jeg møder gode kolleger fra andre pladser, og hvor vi er gode til at sparre på tværs af projekter.

Den form for videndeling er endnu en af fordelene ved at være i en stor virksomhed med så stærkt fokus på betydningen af det gode samarbejde.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.