Mit arbejde handler grundlæggende om at forberede veje til ny belægning. Fræsning er det første og helt afgørende skridt i processen, og selvom det for mange virker rutinepræget, så kræver det en høj grad af præcision og planlægning. Maskinen jeg arbejder med vejer 54 ton og fræser i to meters bredde. Den bliver brugt til alt fra motorveje og hovedveje til store projekter i lufthavne, og det kræver, at alt spiller fra start til slut.
Logistikken skal spille
En stor del af jobbet er at koordinere. Ikke bare med maskinen, men med op til ti lastbiler, der kører det fræsede materiale væk. Hvis logistikken ikke spiller, risikerer man at forsinke hele processen. Derfor bruger jeg meget tid på planlægning, opstående problemer og på at sikre, at vi når vores milepæle til tiden.
Digital præcision
Vi fræser efter digitale design, og med hjælp fra totalstationer og specialiserede computerprogrammer justerer jeg maskinen, så vi fræser i den helt rigtige højde og vinkel. Uanset om vi arbejder med asfalt eller grus, skal det være millimeterpræcist. Det er lidt som at arbejde med tunge maskiner og kirurgisk præcision på samme tid.
Vi arbejder både dag og nat, alt efter hvor og hvornår det passer bedst i forhold til trafikken. Natskift er ofte nemmere på de store veje, fordi der er mere ro og plads. Og så handler det om at blive færdig i tide, så asfaltteamet kan komme i gang bagefter. Hele processen er afhængig af, at vi leverer til tiden.
Faglighed, ansvar og teamwork
Jeg har været med på mange projekter, men nogle skiller sig ud. Jeg husker blandt andet vores arbejde i Københavns Lufthavn i 2015, hvor vi kørte natskift i tre uger sammen med kolleger fra Sverige. Og på Storebæltsbroen, hvor vi fræsede de gamle lag af forud for ny belægning. Det er den slags projekter, man husker, og som man med stolthed kan vise sin familie og sige: “Jeg var med til at lave det her.”
Det fede ved mit arbejde er, når tingene går op i en højere enhed. Når vi rammer vores tider, logistikken fungerer, og det hele spiller – så ved man, at man har gjort sit arbejde ordentligt. For mig handler det ikke kun om at køre en stor maskine. Det handler om faglighed, ansvar og teamwork. Og det giver mening.