Bag ethvert vundet projekt står et grundigt og flittigt tilbudshold

Har du mon tænkt på, at der bag hvert et byggeprojekt gemmer sig et grundigt tilbudsarbejde? Uden succes i tilbudsafdelingen ville vi ikke have alle de spændende projekter, som vi i dag – og i de kommende år – skal renovere og bygge i NCC.

I NCC byder vi ind med tilbud på mange byggeprojekter hen over et år, og vi vinder heldigvis en del, men vi skal være ærlige og sige, at vi ikke vinder dem alle. Det kunne måske få nogen til at tro, at tilbudsarbejde er en hyldevare med copy-paste fra tidligere tilbud. Men intet kunne være mere forkert!

Det kræver både indsigt i kundens behov og grundigt forarbejde samt inddragelse af mange kolleger med vidt forskellige fagligheder at udarbejde et godt tilbud. Jeg arbejder i Renoverings tilbudsafdeling, hvor vi blandt andet arbejder meget med den almene boligmasse.

Der ligger et grundigt forarbejde allerede i en ansøgning til prækvalifikation, og når PQ’en er i hus, går tilbudsarbejdet i gang for alvor, og mange ville nok blive overrasket over, hvor grundigt, detaljeret og omfattende et arbejde det faktisk er.

Byggeprocessen begynder i tilbudsfasen

Når vi går i gang med en opgave, så forsøger vi først og fremmest at sætte os i bygherrens sted – hvad ønsker de sig? Der er selvfølgelig de helt oplagte ting som kvalitet, proces, logistik, tid og pris, men der er også mange ”bløde” parametre, som vi også arbejder med.

Vi læser udbudsmaterialet grundigt igennem. Vi sætter os ind i projektet, besøger området for at lære byggeriet og beboerne at kende. For at gå til opgaven på den rigtige måde og vinde projektet, er det afgørende, at vi også har sat os ind i beboernes behov.

Godt begyndt er halvt fuldendt

Ofte begynder tilbudsarbejdet med en dialog med bygherre. Der kan være opstartsworkshops med en ekstern facilitator, hvor tilbudsholdet arbejder sig et niveau dybere ind i opgaven. Her bliver parterne klogere på hinanden – og alle bliver klogere på projektet.

Tilbudsarbejde er en holdsport, og undervejs involverer vi alle de kompetencer og fagdiscipliner i NCC’s store bagland, der kan byde ind med særlig viden, der kan opkvalificere vores løsning af opgaven. Det gælder byggetekniske fagfolk, eksperter i bæredygtighed, VDC der kommer med digitale løsninger, ligesom vi får input fra arbejdsmiljø. For blot at nævne nogle få.

Målet er at levere et tilbud, der gør brug af alle NCC’s styrker og kompetencer – og som lever op til eller endda overgår kundens forventninger.

Tilbuddet viser bredden og dybden i vores kompetencer

Den dag vi afleverer tilbuddet til bygherren, har vi arbejdet os så grundigt ned i projektet og de mulige løsninger, at vi praktisk talt kunne sætte byggeriet i gang med det samme.

Vores tilbud rummer ikke kun en detaljereret løsning på byggeprojektet. Vi har også en plan for logistikken på byggepladsen, og vi har udarbejdet en tidsplan, så vi ved præcis, hvornår vi skal gøre hvad for at komme i hus med byggeriet til aftalt tid.

Bygherren får et tilbud i hænderne, der forhåbentlig beskriver deres ønskescenarie; sådan vil de gerne have deres projekt udført, til netop den tid, pris og kvalitet.

I Tilbudsafdelingen er vi lykkedes med vores arbejde, når kunden er tryg ved at takke ja til vores tilbud – og det er en god følelse, når vi kan se vores produktion sætte arbejdet i gang.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.