En dårlig tidsplan bliver ikke bedre af at blive digitaliseret

Digitaliseringen har fået et boost i mange virksomheder. Hos mange har corona sikkert skubbet på udviklingen, men jeg vil faktisk mene, at det hos os i NCC snarere gav en mulighed for at (be)vise, hvor langt vi er kommet. Uden de teknologiske skridt vi har taget de seneste år, så havde vi ikke været i stand til at opretholde den kadence vi har holdt på vores projekter gennem de måneder, hvor meget i vores normale hverdag blev sat på stand by

I NCC har vi længe haft en ambition om, at høj faglighed og forståelse for byggeprocessen sammen med digitale værktøjer og data skal danne grundlag for virksomhedens projekter gennem alle byggeriets faser.

Samtidig har vi et erklæret mål om, at digitalisering, VDC, teknologi eller hvad man nu vælger at kalde det, ikke er noget, der skal bo i en VDC-afdeling. For at få det fulde udbytte af den teknologiske udvikling skal den viden spredes og deles, så den kommer i spil ude på vores projekter.

En ny digital forståelse

Vi skal turde udfordre normalen. Hvis vi for alvor vil flytte os, skal vi ikke prøve at få teknologien til optimere vores nuværende arbejdsmetoder. Vi skal i stedet lade teknologien skabe rammerne for en ny måde at arbejde og samarbejde på.

Jeg synes, at vi langt hen ad vejen er lykkedes med at digitalisere vores processer og arbejdsmetoder. Men der hvor vi virkelig rykker, er når vi begynder at nytænke vores byggeproces, så vi for alvor kan gøre brug af de muligheder, som teknologien bringer.

I NCC er vi gennem de seneste år nået langt med at udbrede den digitale forståelse i vores organisation, og vi er i gang med nogle spændende tiltag, der vil skubbe på den teknologiske udvikling og bidrage til at skabe endnu bedre projekter og byggerier.

Teknologien lever på projekterne

Vi har allerede byggesager, hvor det er de teknologiske muligheder, der sætter rammerne for processen og ikke omvendt. Og vi har rigtig mange fagligt dygtige kollegaer, som er med til at skubbe til den digitale udvikling og implementering.

Blandt andet kan nævnes renoveringen af Nordeas gamle hovedkontor på Christianshavn, hvor tegninger er skiftet ud med 3D-modeller, beskrivelser skiftet ud med data, og hvor projekteringsledelsen er kørt temabaseret, så den favner det digitale projekt.

Et andet eksempel er byggeriet af DFDS’ nye hovedkontor på Marmormolen, hvor byggepladsen er ændret til en montageplads, og hvor installationsføringer og råhus bliver monteret samtidig som præfabrikerede elementer.

I Danmarks bedste P-hus koncept er parametri og data koblet sammen med høj byggeteknisk faglighed, så det sikrer et funktionelt og stilfuldt parkeringshus i høj kvalitet til den rigtige pris.

Eksemplerne står nærmest i kø.

Teknologi skal kobles til faglighed i byggeriet

Digitale værktøjer alene skaber ikke nogen værdi for vores branche, hvis den ikke kobles med byggemæssig faglighed. Vi skal integrere vores kompetencer inden for byggeri og anlæg med teknologisk forståelse, og det er noget, vi har arbejdet med gennem lang tid.

Vi skal løbende uddanne og engagere vores fagligt stærke kolleger i projektering og på byggepladserne, så de kan benytte de værktøjer der stilles til rådighed, og samtidig være med til at videreudvikle og optimere vores arbejdsmetoder.

Vi skal også sikre, at udveksling af viden går begge veje, så de teknisk dygtige kollegaer ikke ender som snævre specialister, men at de får den byggefaglige viden fra organisationen, der skal til for at kunne forstå og formidle resultatet af deres arbejde til resten af organisationen.

En dårlig tidsplan bliver ikke bedre af at blive digitaliseret, men en god planlægger vil kunne skabe et endnu bedre overblik for et projekt med de rigtige digitale værktøjer.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.