AI som assistent – ikke erstatning: En tilbudsdesigners praktiske erfaring med AI-værktøjer

Med en baggrund inden for teknoantropologi og kommunikation har jeg fundet mig til rette i NCC som tilbudsdesigner – midt mellem teknologi, tekst og tilbud.

Min vej til byggebranchen er måske lidt utraditionel. Jeg er uddannet i informationsvidenskab ved Aarhus Universitet – et studie, der dykker ned i relationen mellem mennesker og teknologi. Det har rustet mig til at forstå systemer, tænke i sammenhænge og se muligheder i digitale løsninger.

Før jeg kom til NCC, arbejdede jeg med formidling og kommunikation, hvor jeg har skrevet om alt fra OL, fodbold og sport med en særlig nysgerrighed for teknologi ved siden af. Min praktiske erfaring fra byggepladsen begrænser sig til et par fritidsjobs som alt-mulig-knægt i mine yngre dage. Så det lå ikke i kortene, at jeg skulle finde til byggebranchen – en branche som jeg de sidste år har set udvikle sig markant i en retning, hvor teknologi fylder mere og mere i takt med, at projekterne bliver mere komplekse og kræver nye tilgange og arbejdsgange.

Når teknologi, tekst og tilbud mødes

I dag arbejder jeg som tilbudsdesigner i Byggeri Vest, hvor jeg er med til at forme de tilbud, vi sender ud til kunderne. Jeg koordinerer input fra fagfolk, udarbejder tekst, skaber overblik og sikrer, at vores tilbud hænger sammen – både indholdsmæssigt og visuelt.

De seneste par år har mit arbejde også fået en ny dimension gennem kunstig intelligens. Det hele begyndte med, at jeg nysgerrigt begyndte at eksperimentere med AI for at effektivisere gentagne opgaver. Det kunne være en formulering, jeg skrev igen og igen. Jeg opdagede, at jeg kunne spare en time bare ved at få hjælp til en første kladde eller til at løse gentagne opgaver som at opliste udbudskriterier. Og så åbnede der sig en helt ny arbejdsmetode, hvor automatisering af rutineopgaver frigav tid til fordybelse og kvalitet.

AI som assistent – ikke en genvej

I dag arbejder jeg aktivt med AI som en del af min rolle i hybridfeltet mellem tilbud og AI. Jeg er en del af et lille team i NCC, hvor vi eksperimenterer med, tester og opsætter AI-løsninger. Vi laver undervisningsforløb, udarbejder interne værktøjer og hjælper kolleger med at bruge teknologien i deres hverdag. Vores hovedfokus er at løfte kompetenceniveauet omkring AI i hele NCC – i et tempo hvor de fleste kan følge med. Vi ved også, at AI er en ny magtfaktor som kræver en kritisk tilgang og forsigtighed. Derfor er vi opmærksomme på at møde vores kollegaer på det niveau de er på, så både teknologi og medarbejdere udvikler sig.

Den største indsigt for mig har været, at AI er en forlængelse af dit arbejde, ikke en genvej. Du opnår ikke de gode resultater ved at stille ét spørgsmål og læne dig tilbage. Indgå i stedet i en dialog med teknologien, juster dine prompts, udfordr svarene, og vær nysgerrig på mulighederne. AI kommer uden tvivl til at ændre vores arbejdsliv fundamentalt, og har måske allerede gjort det, men det menneskelige element forsvinder ikke. Din kritiske sans, kreativitet og dømmekraft bliver kun vigtigere, når teknologien bliver mere avanceret.

Pragmatisk tilgang

Min tilgang til AI er pragmatisk på flere niveauer. For det første ser jeg ikke AI som et fejlfrit og almægtigt værktøj, der kan løse alle vores problemer. Det laver fejl, og det er ikke klogere end det, vi gør det til. Så det er, som med alt andet, vigtigt at bevare en fornuftig og kritisk tilgang. For det andet handler AI’s indtog ikke om, at teknologien skal erstatte vores arbejde, men om at den kan være en støtte, der frigør tid til det, vi er bedst til.

Vi står ved en skillevej, hvor vi er ved at finde ud af, hvilke effekter AI har på vores hverdag – ligesom med internettet i 90’erne skal vi alle sammen lære et nyt værktøj at kende og finde ud af, hvordan det kan skabe værdi for os.

Jeg tror, AI kommer til at blive et vigtigt redskab for de fleste af os, men kun hvis vi husker at bruge hovedet og bevare den sunde skepsis. Det vigtigste bliver at lære at finde balancen mellem alt det, AI tilbyder, og det vi i virkeligheden har brug for, at den skal hjælpe os med.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.