Udsyn

VR-briller føjer en helt ny dimension til kundefeedback

Virtual Reality fører dig ind i en helt anden verden. Når du drejer hovedet, følger billedet med, og du ser omgivelserne fra et helt nyt perspektiv. NCC har brugt Virtual Reality til at give slutbrugere et indblik i deres planer og forskellige modeller.

Kinnariskolen i Finland bygges ud fra en åben model, hvor man lytter til brugerne fra start til slut. Denne samarbejdsmodel indebærer, at man allerede i byggefasen tager højde for brugernes feedback. Den har man indsamlet ved at lade undervisningspersonalet og eleverne se og opleve planerne på workshops og forskellige skattejagter.

Savolax’ kommuneforbunds campusbygning, som opføres i Varkkaus, består af i alt fem bygninger, som man ønsker at få Svanemærket. Tanken er, at deres campus skal være et foregangseksempel for, hvordan man bygger uddannelsesinstitutioner, og det består af flere institutioner, som skal huses i de samme lokaler.

Nyt perspektiv på planerne ved hjælp af VR-briller

Projektlederen for Kinnariskolen, Teemu Jaakkola, fortæller, at VR-brillerne har givet projektet en helt ny dimension, i og med at brugerne nu kan se de forskellige modeller.

– Før var det sværere at konkretisere planerne for brugerne, siger Jaakkola.

For at gøre løsningerne mere konkrete blev de visualiseret på forskellige måder ved hjælp af 3D-briller og datamodeller.

– VR-brillerne kan pakkes ned i en rygsæk, og man kan lade brugeren ”træde ind” i bygningen, inden den er bygget færdig, så han eller hun kan komme med sine synspunkter på indretning og møblering, siger Jaakkola.

De virtuelle briller har også været et hit i forbindelse med campusprojektet i Varkkaus, og de bruges flittigt til modellering af bygninger. Susanna Hiltunen, projektchef for byggeriet, siger:

– Der er kun fordele ved at præsentere planerne på et tidligt stadium. Ved at lade brugerne se entreprenørens planer for bygningen skaber man et mere naturligt udgangspunkt for samarbejdet mellem planlæggere og brugere. Takket være VR-brillerne kan man præsentere planer på mange forskellige niveauer, og på baggrund af planlægningsfasen og planlæggerens prioriteringer kan man skabe en grov model af bygningen eller planlægge indretningsløsninger i mindste detalje.

På Kinnari-projektet har man i et år anvendt VR-briller på forskellige workshops og skattejagter, som både elever og lærere har deltaget i, og Jaakkola ser VR-brillerne som et springbræt til videre dialog. Når brugeren helt konkret får adgang til lokalerne ved hjælp af Virtual Reality, kan han eller hun lettere forestille sig lokalet og dets dimensioner. Ved at opleve løsningerne fysisk får brugeren langt bedre forudsætninger for at komme med forslag til forbedringer eller glæde sig over velfungerende løsninger.

– Det har overbevist mange slutbrugere om, at vi har valgt de rigtige løsninger. Især børnene har udvist stor entusiasme for VR-billerne og den gode fornemmelse af lokalerne, som de giver, siger Jaakkola.
Susanna Hiltunen er enig:

– VR-briller er særligt anvendelige i situationer, hvor slutbrugeren har svært ved at visualisere planerne ud fra tegningerne. Bygningen kan have mange forskellige anvendelsesområder, og med de virtuelle briller kan man hurtigere præsentere planerne.

I Varkkaus har man indtil videre brugt VR-briller til at fremvise lokalerne for en række lærere, som skal arbejde i klasseværelser, der adskiller sig markant fra traditionelle klasseværelser. Varkkaus-campus skal blandt andet rumme en erhvervsskole, som har brug for speciallokaler til uddannelsen af fremtidens håndværkere.

//Terhi Paavilainen, NCC Building Nordics