Tiden er inde til, at byggebranchen gør op med sexisme

De seneste ugers rapporter i medierne om sexisme i det danske samfund er voldsomme og dybt alvorlige. Fra virksomheder, medier, kulturinstitutioner og det politiske liv hører vi kvinder berette om, at de været udsat for diskriminerende eller forulempende ytringer eller handlinger. Det har også sat tanker i gang hos mig om vores kultur i byggebranchen og i NCC

Byggeriet har historisk set været præget af en hård tone, det gælder også i forhold til kvinder på vores arbejdspladser. Det er blevet bedre gennem årene, men vi må desværre erkende, at vi ikke kan sige os fri for sexisme. I vores interne medarbejdermåling ser vi, at et antal medarbejdere føler sig chikaneret, ikke kun på grund af sexisme, men også forhold som etnicitet, alder, religion eller andet. Det har vi naturligvis fulgt op på bedst muligt med samtaler og mulige løsninger.

Vi har nul-tolerance overfor sexisme

Men lad mig gøre det fuldstændig klart, hvad min og NCC’s holdning er til sexisme: Vi hverken kan eller vil acceptere sexisme på vores arbejdspladser. Vi har nul-tolerance overfor den slags adfærd. Alle medarbejdere skal kunne gå på arbejde uden risiko for forulempende eller nedgørende adfærd fra chefer eller kolleger.

Vi skal have respekt for hinanden og for hinandens grænser, og vi skal behandle hinanden ligeværdigt. Alle skal opleve, at de bliver værdsat i deres daglige arbejde for det, de bidrager med af kompetencer, viden og erfaring. Vores værdier i NCC og Code of Conduct er styrende for vores adfærd, og vi accepterer ingen former for sexistisk opførsel.

Kig indad på din egen adfærd

Tiden er inde til, at vi også i byggebranchen gør fuldkommen op med sexisme. I NCC har jeg bedt alle om at kigge indad på egen adfærd og forholde dig til, om vi bevidst eller ubevidst krænker kolleger. Samtidig har jeg opfordret de, der i deres dagligdag oplever upassende og grænseoverskridende adfærd, om at melde det til os. Vi skal have disse situationer frem i lyset, så vi kan drøfte dem, lære af dem og justere vores kultur – en kultur, der bygger på NCC’s tre klare grundværdier: Tillid, ærlighed og respekt!

Anmeldelser kan ske via vores anonyme whistleblower eller Call Me funktion. Medarbejdere kan også henvende sig til nærmeste leder eller HR-partner. Endelig kan de kontakte mig direkte eller lederen af det pågældende forretningsområde i Danmark. Jeg opfordrer desuden alle ledergruppe til at drøfte emnet og mulige indsatser, der skal til for at komme sexisme til livs. Endelig bliver det taget op som et særskilt emne i dette års tilbagemelding på medarbejdernes tilfredshedsundersøgelse.

Mit mål er, at vi får et NCC uden diskrimination af nogen slags. Mit håb er, at det vil ske alle steder i vores branche. Lad os lytte til hinanden, acceptere hinanden og have fuld respekt for hinanden.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.