Fordelen ved at være i en nordisk koncern er, at vi kan lære af hinanden på tværs af grænser. Et besøg på tre af de største byggepladser i Københavnsområdet var en kæmpe oplevelse.
Første projektbesøg gik til Kronløbsøen på Nordhavn. Et kæmpestort og kompliceret projekt med boliger og parkeringshuse på en kunstig ø i det centrale København. Øen forbindes til fastlandet gennem broer og en tunnel til parkeringshuset. Garagen kan rumme op til 1200 biler!
Tanken er, at der ikke skal være nogen trafik på selve øen, og vejene skal således kun være til leverancer og udrykningskøretøjer. Hele øen er bygget på vand, så den bliver holdt på plads af en række pæle, som fungerer som en slags anker der forhindrer øen og bygninger i at bevæge sig op eller ned.
Endnu et ø-projekt
Senere samme dag besøgte vi det store projekt på Papirøen. Her bliver der bygget et nyt område med boliger (både ejer- og lejelejligheder), hotel og en svømmehal. På Papirøen lå der tidligere et populært streetfoodmarked, der er flyttet, men skal flytte tilbage, når byggeriet er færdigt. Derfor er husene bygget på søjler, hvilket skaber et rum nedenunder, der giver mulighed for at anlægge markeder og restauranter.
Under en af bygningerne er søjlerne ekstra høje, hvor tanken er at det skal være muligt at afholde koncerter. Logistikken har været en stor udfordring på projektet, og de har været nødt til at udvide øen midlertidigt med cirka 20 meter for at kunne komme ind og ud med de tunge præfabrikerede elementer, der skal løftes på plads. Denne vej rives ned, når byggeriet er færdigt. Kort sagt, et imponerende byggeri, som jeg vil glæde mig til at besøge, når det er færdigt.
Hospitalsprojekt med digitale løsninger
Dagen efter bevægede vi os lidt nord for byen for at se opførelsen af et såkaldt “supersygehus”. Nyt Hospital Nordsjælland bliver et gigantisk hospital, der er en del af et initiativ i Danmark om at centralisere sundhedsvæsenet. Der har været et stort fokus på at være tæt på naturen og på at fjerne den sterile hospitalsfølelse. I stedet er tanken, at træelementer skal bruges både i det indre såvel som i det ydre. Der er også stort fokus på digitale hjælpemidler i produktionen.
Al kommunikation foregår via værktøjet Dalux, hvor tegninger og 3D-modeller også indsamles. Projektlederen fortæller, at han kun sender én mail om dagen; en velkommen ændring for mange. Projektet bruger også 5D-modeller, hvilket betyder, at tegninger, tidsplan og økonomi er forbundet med 3D-modeller.
NCC’s egenudviklede værktøj ”Construction Connector” bruges som en hjælp til dette. En del af grunden til, at NCC vandt dette enorme projekt, var, at vi var de eneste, der kunne levere digitale løsninger til at håndtere koordineringsarbejdet. Det er sejt, at NCC kan være involveret i at drive digitalisering i branchen!
Inspiration fra nabolandet
Det var lærerigt at besøge de store, spændende projekter. Nu er vi tilbage i vores sædvanlige roller, men jeg tror, at jeg taler på hele gruppens vegne, når jeg siger, at vi føler os inspirerede af at se, hvad vi kan bygge, og hvilke muligheder der er. Noget der ikke mindst er nyttigt, fordi vi langsomt nærmer os slutningen af vores praktikperiode. Tak for denne gang København!