Arbejdet under knæhøjde er overraskende, udfordrende og spændende

Efter at jeg er begyndt at arbejde med forsyning og anlæg under jordoverfladen, har det overrasket mig, hvor spændende og udfordrende opgaver, der findes inden for forsyning

Under min uddannelse som diplomingeniør i byggeri og infrastruktur, var jeg praktikant i NCC Infrastruktur. Jeg blev siden studentermedhjælper samme sted og er nu fastansat som produktionsleder.

Jeg kender byggebranchen godt, for jeg er vokset op med en familie entreprenørvirksomhed. Da jeg søgte praktikplads, søgte jeg ret målrettet til anlægsdivisionen, selvom mit kendskab til kabelarbejde var begrænset. Det var faktisk en chef i NCC, der solgte den idé til mig, og så sagde jeg ja.

Ingen kan kigge gennem jorden

Min interesse for faget og anlægsbranchen har da også helt klart også vokset sig større i takt med, at jeg har været med til at gennemføre flere projekter.

Jeg er især blevet overrasket over, hvor udfordrende det kan være at arbejde i trafikken, og hvor uforudsigeligt det kan være at arbejde under knæhøjde, da ingen endnu har fundet ud af at kigge gennem jorden.

Som produktionsleder er jeg en del af produktion, planlægning og gennemførelse af arbejdet på flere projekter. Mit arbejdet indebærer også kvalitetssikring, trafikhåndtering og dokumentation af projektet, ligesom jeg er med til at udarbejde tilbud og deltager i relevante møder undervejs.

God variation i hverdagen

Der er ikke to dage, der er ens, for i min stilling møder jeg mange forskellige mennesker og opgaver. Der kan også opstå uventede udfordringer i projektet, som betyder, at man skal være forberedt på at sadle om og komme med nye løsninger, hvis det sker.

Det skaber en god variation i hverdagen, som gør projekterne bliver spændende og udfordrende at udføre.

Du kommer længst med god dialog

Det er spændende, når man eksempelvis går i forhandling om et stykke arbejde, som skal udføres hos en bestemt myndighed. Man skal sammen finde en løsning, som tilgodeser produktionen og stadig have god fremkommelighed for bilister og cyklister – og samtidig sikre, at man ikke går på kompromis med sikkerheden og arbejdsmiljølovgivningen.

Når vi graver igennem København, er det ofte længere strækninger, så vi kommer gennem mange forskellige områder, og vi er i berøring med mange interessenter – lige fra naboer til forskellige vejmyndigheder og andre anlægsprojekter, som vi skal kommunikere og koordinere med.

Jeg er overrasket over, hvor meget tid vi bruger på at koordinere med diverse interessenter, men det er tid vel brugt. Vi har gode erfaringen med at holde en god og åben dialog, for det skaber det bedste udgangspunkt for vores projekter og det fremadrettede samarbejde på fremtidige projekter.

Et råd med på vejen herfra: Prøv tingene af!

Når man kommer ud som nyuddannet, tror jeg, at det er vigtigt, at man får prøvet forskellige ting af. Hvis man har en drøm om at blive entreprenør eller rådgiver, kan det jo aldrig skade at prøve forskellige discipliner af og lære af de udfordringer, det giver.

Det kan i hvert fald spore en ind på, hvilken type arbejde man gerne vil beskæftige sig med i fremtiden – og arbejdet i Infrastruktur har masser af potentiale.

Specielt når man arbejder i en stor entreprenørvirksomhed som NCC, så giver det rig mulighed for at begynde ét sted, udvikle sig og få mulighed for at ende ud alle mulige andre steder.

Jeg er lige nu i gang med at læse en HD. Det gør jeg om aftenen ved siden af mit arbejde i NCC. Jeg håber en dag selv at kunne stå i spidsen for store komplekse anlægsprojekter og arbejde med personaleledelse på et højere niveau.

Bliv praktikant i NCC’s anlægsdivision: Praktikanter til NCC, Beton & Anlæg, Civil Engineering, Forår 2022 | NCC

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.