Corona-pandemien punkterer en myte om byggeriet

Byggebranchen bliver ofte beskyldt for ikke at være så langt fremme, når det gælder brug af ny teknologi og digitalisering. Men vores erfaring i NCC gennem corona-krisen tegner et helt andet billede. Og gad vide, om det ikke gælder for hele byggebranchen, at vi faktisk er ret digitale?

I de sidste par måneder har vi set en stor stigning i brugen af ​​digitale værktøjer i NCC. Som de fleste organisationer omkring os er vi blevet tvunget til at overveje og genopfinde vores måder at arbejde på. Og her er et af de mest indlysende eksempler, hvordan vi omfavner digitale samarbejdsværktøjer. Siden midten af ​​marts har vi set denne udvikling følgende i NCC-koncernen:

  • Antallet af opkald i Microsoft Teams er otte gange højere
  • Antallet af planlagte teamsmøder er syv gang højere
  • Både private chatbeskeder og teamchats i hold er mere end fordoblet
  • I Skype for Business steg antallet af deltagere i opkald, chats og møder 1,5 gange

Byggefolk har en pragmatisk tilgang

For mig siger det noget om, at mine kolleger er meget praktiske og klar til at indføre nye måder at arbejde på, når det giver mening og forbedrer produktiviteten her og nu.

Vores undersøgelse viser, at vi uden de store problemer accepterede at afholde møderne digitalt. Målt på kvantitet var det en kæmpesucces – men hvad med kvaliteten og værdien af møderne?

Det er, når mennesker og meninger mødes, at der sker noget. I den forbindelse er det en udfordring, at blot en del af mødedeltagerne er synlige på skærmen og også at få aktiveret deltagerne, så meningsudveksling opstår. Min personlige erfaring er, at det kræver mere struktur og styring af møderne, når de er digitale. Desuden oplever jeg, at det især lykkes at skabe gode møder, når deltagerne i forvejen kender hinanden. I Corona-tiden tog det også et stykke tid, før alle følte sig komfortable med mødeformen.

Men det har vi lært nu, og min konklusion er: Vi kommer til at holde mange digitale møder fremover, men vi har stadig brug for også at mødes ’live’, for ikke alle møder egner sig til computeren.

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.