I de sidste par måneder har vi set en stor stigning i brugen af digitale værktøjer i NCC. Som de fleste organisationer omkring os er vi blevet tvunget til at overveje og genopfinde vores måder at arbejde på. Og her er et af de mest indlysende eksempler, hvordan vi omfavner digitale samarbejdsværktøjer. Siden midten af marts har vi set denne udvikling følgende i NCC-koncernen:
- Antallet af opkald i Microsoft Teams er otte gange højere
- Antallet af planlagte teamsmøder er syv gang højere
- Både private chatbeskeder og teamchats i hold er mere end fordoblet
- I Skype for Business steg antallet af deltagere i opkald, chats og møder 1,5 gange
Byggefolk har en pragmatisk tilgang
For mig siger det noget om, at mine kolleger er meget praktiske og klar til at indføre nye måder at arbejde på, når det giver mening og forbedrer produktiviteten her og nu.
Vores undersøgelse viser, at vi uden de store problemer accepterede at afholde møderne digitalt. Målt på kvantitet var det en kæmpesucces – men hvad med kvaliteten og værdien af møderne?
Det er, når mennesker og meninger mødes, at der sker noget. I den forbindelse er det en udfordring, at blot en del af mødedeltagerne er synlige på skærmen og også at få aktiveret deltagerne, så meningsudveksling opstår. Min personlige erfaring er, at det kræver mere struktur og styring af møderne, når de er digitale. Desuden oplever jeg, at det især lykkes at skabe gode møder, når deltagerne i forvejen kender hinanden. I Corona-tiden tog det også et stykke tid, før alle følte sig komfortable med mødeformen.
Men det har vi lært nu, og min konklusion er: Vi kommer til at holde mange digitale møder fremover, men vi har stadig brug for også at mødes ’live’, for ikke alle møder egner sig til computeren.