Fremtidens kontor

Kampen om de gode hoveder – Generation Y

Det har været sagt i årevis: Danmarks overlevelse på den internationale arena afhænger af viden, innovation og ideer skabt af vores højt uddannede arbejdsstyrke. Derfor er det afgørende at beholde de gode hoveder inden for landets grænser.

Blandt vores kolleger og konkurrenter udkæmpes kampen om at tiltrække og fastholde de gode hoveder. Og når vi drøfter nye kontorer med vores kunder, kommer temaet også op, for vores kunder er helt klar over, at bl.a. de fysiske rammer spiller en rolle for at tiltrække og fastholde medarbejderne.

I min egen stol, som leder af en virksomhed, der er helt afhængig af dygtige og højt specialiserede medarbejdere, må jeg også stille spørgsmålet: Hvordan sikrer vi os, at vi kan tiltrække og fastholde de rigtige ressourcer?

De medarbejdere, vi ansætter nu, er typisk medarbejdere fra den såkaldte Generation Y. De er født fra sidst i 70’erne og indtil starten af 90’erne. De er vokset op i materiel overflod og tager velstand som et selvfølgeligt udgangspunkt for livet. Bl.a. derfor handler deres karrieremæssige ambitioner om mere bløde værdier, end vi tidligere har set hos Generation X.

Generation Y forventer at blive inddraget og hørt. De er vant til at give deres mening til kende på sociale medier, de blogger og blander sig gerne i debatten om det, der interesserer dem. De vil have indflydelse og har andre forventninger til, hvordan deres leder agerer over for dem, end Generation X.

Forleden faldt jeg over tre gode bud på, hvad der er særligt vigtigt for Generation Y. Jeg vil holde de gode bud for øje i mit lederskab – og i øvrigt dele med jer her:

  1. Kreativt arbejdsmiljø, der giver mulighed for fleksibilitet og innovation

Generation Y ønsker at arbejde i kreative miljøer, hvor fleksibilitet og innovation er højt på dagsordenen. Hvis du vil satse på et langvarigt ansættelsesforhold med dine medarbejdere, bør du undgå at placere dem fast på et kontor mellem kl. ni og fem. Frihed og tillid er nemlig to ting, der vil styrke jeres arbejdsrelation.

  1. Ændring af lederens rolle

De ønsker anerkendelse fra deres chef og mulighed for selv at tage initiativ. Det er også vigtigt for dem, at man viser tillid til, at de kan arbejde selvstændigt. I modsætning til den ældre generation, der gerne vil holde privatliv og arbejdsliv separat, vil Generation Y gerne have, at du spørger ind til deres liv uden for arbejdspladsen.

  1. Tillid til selskabets ledelse

Der skal være tydelige visioner og mål, som medarbejderen kan forholde sig til og stå inde for. Det er nødvendigt, hvis medarbejderen skal bliver en god ambassadør for virksomheden. Generation Y taler oftest positivt om den virksomhed, de er ansat i, og de ønsker at bidrage til virksomhedens succes. Derfor er det heller ikke en god ide at forbyde brugen af sociale medier i arbejdstiden. Det er efterhånden en integreret del af medarbejderens liv, og der er stor chance for, at de gode historier på den måde vil sprede sig i medarbejderens netværk.

Ole Faurby, Property Development NCC