Fremtidens kontor

Grøn byudvikling sætter gang i pedalerne

Cyklen er en central del af billedet i en bæredygtig by. Når vi udvikler byer og kontorer, er det derfor afgørende, at vi tænker i at skabe de bedst mulige rammer for cyklisterne. I en række blogindlæg ser jeg på nogle af de fordele, cyklen giver for både mennesker, miljø og virksomheder.

Cykling gør byer grønnere
En stor del af de klimaforandringer, vi oplever i dag, har deres udspring i byerne, og derfor gør det en forskel, når vi arbejder for at gøre byer mere bæredygtige. En måde at gøre byer mere bæredygtige er bl.a. at give bedre rammer for cyklister.
Danskerne og hollænderne har i mange år konkurreret om at være det mest cyklende folkefærd … Og vinderen afhænger af, hvem man spørger. Noget tyder dog på, at vi i fremtiden kan få konkurrence fra en ny kant: I Tyskland har man besluttet at forbyde benzin- og dieseldrevne biler fra år 2030. Det, regner man med, vil reducere CO2-udslippet med hele 95 %, og det er et kvalificeret gæt, at cyklen i den forbindelse kommer til at spille en endog meget stor rolle som fremtidigt transportmiddel.

Danske initiativer til et aktivt cykel- og jobliv
Der er stadig masser af greb, der kan fremme cyklismen, når vi udvikler byer og arbejdspladser. I København er den nye Inderhavnsbro og de nye broer over kanalerne på Christianshavn gode eksempler på et projekt, der har tilgodeset cyklisterne i byen. Broerne binder byen sammen og gør afstande mindre og gør det mere attraktivt at springe i sadlen til og fra kontoret.
Øget besvær med at finde ledige parkeringspladser i byen samt den stigende pris på parkering er i sig selv med til at skubbe på behovet for alternative transportmuligheder, og her er intet så billigt og fleksibelt som cyklen.

Med mindre biltrafik bliver vores byer mere attraktive at leve og opholde sig i, og det kan også skabe nye og bedre muligheder for butikslivet i byerne. Nørrebrogade i København er et eksempel på en tidligere stærkt trafikeret gade, hvor man har lavet plads til brede fortove og brede cykelbaner samt reduceret adgang for biltrafikken. Det betyder, at området i dag er langt mere roligt, og at der er blevet blevet plads til nye cafeer og udendørsservering på fortovet. Det er altså ikke kun mennesker og miljø, der har gavn af et bæredygtigt bymiljø, det kan også have økonomiske fordele.

Verdensnaturfonden har skabt en inspirerende film om bæredygtig udvikling af verdens byer, som virkelig kan anbefales. Afsnittet om Paris viser, hvordan elcyklen er en vigtig del af byens satsning på bæredygtig byudvikling. I Paris betaler byen 25 % af prisen, når en borger i byen køber en elcykel.

Også fokus på cyklen hos vores svenske nabo
Det svenske cyklistforbund, Svensk Cykling, oplyser, at de tre mest fremherskende trends i valg af cykel lige nu er: elcykel, mountainbike eller firmacykel. Sidstnævnte indebærer en skattefordel for medarbejderen i forbindelse med erhvervelsen af cyklen gennem jobbet. Tilsvarende ordning findes endnu ikke i Danmark, men det er et eksempel på, hvordan man ad politisk også kan forsøge at lokke flere i sadlen. Svensk Cykling har fået gennemført en anden undersøgelse, som bekræfter, at mere end en tredjedel af svenskerne kunne tænke sig en elcykel.

Cyklens plads i bybilledet vil blive styrket i fremtiden. I næste blog om cykling kigger jeg nærmere på, hvordan man kan støtte sine medarbejdere i at cykle til arbejde, og hvordan det styrker deres arbejdspræstation.

Ulrik Gram Meiner
Kundechef
NCC Property Development A/S

Hvis du vil modtage vores, blogs kan du abonnere her på siden.