Fremtidens kontor

Ergonomi i aktivitetsbaserede kontorer 2

I et godt arbejdsmiljø er det let at føle sig godt tilpas, men den største forskel kan vi selv være med til at gøre hver dag. I denne afsluttende blog om ergonomi, får du her tips til, hvordan du kan forbedre din sundhed på kontoret.

Vi har bedt Helena Clevenhult, ergonom og fysioterapeut, om at give sit bud på, hvad vi som enkeltpersoner kan gøre for at forbedre vores sundhed på jobbet.

Hvad bør du selv tænke på, hvis du har et stillesiddende job?

De klassiske sundhedstips er fortsat gældende, og de er desværre ofte undervurderede. For eksempel bør du have printeren stående på en anden etage, gå ud i cafeen for at fylde dit vandglas frem for at have en vandflaske stående på bordet, beslut dig for at udføre alle telefonsamtaler stående, benyt trappen i videst muligt omfang, og hvis du er med offentlig transport, kan du udnytte rejsetiden og med fordel stå op i toget eller bussen.

En anden lille udfordring kan være at lave et træningspas på 300 gentagelser om dagen. Du kan for eksempel hæve dig op på tå 100 gange, rejse dig 100 gange op af stolen og lave 100 ro-øvelser (med eller uden elastik). Det svarer til cirka 13 gentagelser af hver af disse tre øvelser i timen. Og det tager ikke engang et minut.

Udfordringen er normalt at huske på, at man skal op og røre sig. Når jeg er ude på forskellige arbejdspladser, forsøger jeg altid at give forslag til, hvordan den enkelte kan reducere det stillesiddende arbejde. Et tip kan være meget effektivt for én person, mens det overhovedet ikke giver mening for andre. Nogle har bare brug for at høre, hvorfor stillesiddende arbejde er så usundt for at gøre noget ved det. Indsigt fører til forandring.

Ofte kan en lille huskeseddel eller klistermærker også hjælpe. Placer en prik på et sted, hvor du ser hen mange gange i løbet af dagen. Hver gang du ser prikken, skal du rejse dig op. Mange mennesker bruger også apps eller computerprogrammer til at sende en påmindelse, når det er tid til at rejse sig op eller ændre arbejdsstilling.

Jeg synes, man skal forsøge at ændre hverdagen gradvist og værdsætte de små fremskridt, som man lykkes med. For rigtig mange mennesker er det voldsomt fx at skulle øge 4.000 til 10.000 skridt om dagen på én gang. Sæt dig nogle individuelle mål og forsøg i stedet at ændre din adfærd. Man er nødt til at indstille sig på en generelt mere aktiv livsstil for at lykkes.

Ulrik Gram Meiner
Kundechef, NCC Property Development