De nordiske lande har ambitiøse planer om at reducere CO2-udledningen i 2030, hvilket også er helt nødvendigt, hvis vi skal undgå den situation, som FN’s Klimapanel advarer om, senest beskrevet i den sjette hovedrapport (2021-2023) offentliggjort tidligere i år.
Klimakriterier i udbud – en lavthængende frugt
I arbejdet hen imod en mere emissionsfri verden skal en række tiltag bruges, og alle skal bidrage. Der er ingen nem løsning. Som nordisk leverandør af sten og asfalt, er det derfor frustrerende at se, hvordan en lavthængende frugt, såsom at sætte klimakriterier i udbud, ikke bliver brugt mere.
Norge har gennem ”Statens vegvesen” gået forrest og lægger nu vægt på miljøkriterier som reduceret CO2-udledning fra asfaltproduktion, transport og belægning – frem for blot at vælge den laveste pris i sine udbud. På den måde er det lykkedes at reducere deres samlede CO2-udledning fra asfalt med 25 procent på blot to år (fra 62 tons i 2020 til 47 tons i 2022).
Positive signaler også i Sverige
Jeg er derfor rigtig glad for de signaler, vi har set fra Trafikverket i Sverige om, at de nu gradvist vil lægge vægt på klimabesparelser i asfaltkontrakter. Vi ser frem til, at dette bliver implementeret i praksis. Mit råd er, at miljøkriterierne vægtes højt, så de positive miljøeffekter hurtigt får indflydelse.
At købe asfalt med lavere CO2-udledning er en åbenlys miljøgevinst for samfundet. Samtidig får entreprenøren en velfortjent konkurrencefordel ved at levere asfalt med reduceret CO2-udledning.
Staten kan sætte fart på klimaarbejdet i asfaltbranchen
Staten har i mange år favoriseret entreprenører, der kan hjælpe dem med at levere projekter med høje ambitioner for klima og miljø. Nu er det på tide, at asfaltbranchen også i højere grad skal måles på kvalitet, miljø og kompetence – udover pris.
Målet for offentlige kunder bør være at gennemtvinge den hurtigst mulige omstilling i asfaltindustrien. På baggrund af vores erfaringer i de nordiske lande ønsker vi at bidrage til dette og have konkurrence på lige vilkår. Brug af klimakriterier i udbud er en måde at opnå dette på.
Skal skatteyderne betale mere for at anlægge offentlige veje, hvis prisen ikke længere er det eneste kriterium for tildeling af opgaver? Nogle kontrakter vindes bestemt ikke af entreprenøren med den laveste pris, men det vil være langt fra tommelfingerreglen.
Klimakriterier i udbud driver innovation
Konkurrencen er hård, og erfaringerne fra Norge viser, at iværksætterne skal lave meget omhyggelige beregninger for at vinde. Det er ofte tilbuddet med det laveste klimaaftryk, der også har den laveste pris.
Og hvorfor er prisen ikke højere? Omstilling til produktion og løsninger med et lavere klimaaftryk kræver øgede investeringer, men giver samtidig en række besparelser i produktionen. Et eksempel er energi til opvarmning af fabrikken, hvor høje niveauer af olie kan erstattes af fossilfrie alternativer. Et andet eksempel er, at nye processer også giver mulighed for øget genbrug af asfalt. Med ændrede produktionsprocesser vil kompetente og professionelle aktører hurtigt industrialisere og optimere nye processer.
I asfaltbranchen er konkurrencen hård. Der er mange spillere, og historisk set har prisen været det eneste konkurrenceparameter. Med indførelsen af klimakriterier i udbud belønnes de langsigtede aktører, der har viljen og evnen til at investere CO-reducerende tiltag. Det er en “win-win” for både samfundet og erhvervslivet.
Læs om NCC’s asfaltkompetencer her.