NCC og UNICEF

Op til 800 børn dør hver dag af forurenet vand, og et endnu større antal bliver syge. Samtidig er børn uden adgang til rent vand og sanitet i langt højere grad udsat for at blive ramt af sygdom.

Op til 800 børn dør hver dag af forurenet vand, og et endnu større antal bliver syge. Samtidig er børn uden adgang til rent vand og sanitet i langt højere grad udsat for at blive ramt af sygdom.
Derfor indgår NCC nu i et langsigtet partnerskab med FN’s børneorganisation UNICEF, som arbejder proaktivt med vandspørgsmål og Børnekonventionen. Partnerskabet omfatter regelmæssig støtte fra NCC til UNICEF’s vandforsynings- og sanitetsprogram i Kina og Østtimor.

Vandspørgsmålet er af central betydning for en bæredygtig udvikling. Når man har adgang til rent vand, kan man dyrke fødevarer, opretholde hygiejne og drive industriel produktion, som giver økonomisk velstand. Men alt hænger jo sammen på vores planet og klimaforandringerne vil medføre hyppigere vandmangel i mange af verdens regioner. Andre regioner vil opleve skybrud, som fører til oversvømmelser, og til at jordmasser skylles ud i havet. Jordmasserne mudrer fiskenes ynglesteder til, hvilket reducerer eller destruerer fiskeproduktionen.

NCC bygger i Norden, men agerer samtidig på et globalt marked. Mere og mere af det materiale, vi køber, kommer fra asiatiske lande. Vi ønsker at tage ansvar for menneskene i de regioner, hvor vi direkte eller indirekte er til stede og det nye samarbejde med UNICEF er en måde at gøre det på.

Ud over vores økonomiske støtte skal vi også hjælpe hinanden med viden. NCC vil deltage i UNICEF’s referencegruppe, når organisationen opbygger sit program “Børnevenlige byer”. Samtidig får NCC hjælp fra UNICEF til, at inkludere et børnerettighedsperspektiv i vores virksomhed og i vores arbejde med inkluderende, bæredygtige byer.
Vores ambition er at kunne støtte UNICEF’s arbejde med vores kompetence i katastrofeområder. Eksempelvis undersøger vi, om det er muligt for vores medarbejdere, at bidrage med erfaring og problemløsning i UNICEF’s innovationscenter i København.

Jeg er både stolt over og glad for, at vi i NCC nu tager et større globalt ansvar. Jeg glæder mig til at etablere et godt forhold til UNICEF, en partner, som virkelig har indsigt i, hvordan vi tager hånd om morgendagens generationer verden over. Jeg er overbevist om, at vi sammen med UNICEF kan yde langt mere for en bæredygtig fremtid, end som enkeltstående aktør. For når mennesker, som ønsker at forbedre verden, samarbejder, bliver regnestykket 1 + 1 = 3.

Christina Lindbäck, Seniorvicedirektør for bæredygtighed hos NCC

Indsend Kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.


This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Nødvendige cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Funktionalitet cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.